+38 (04595) 38439  

+38 (04595) 38309  

+38 (04595) 38439  

+38 (04595) 38309  

ten.rku%40loohcs.kvi 

Психолог батькам

Illustration

Автор: Анна Бондарчук

Сім основних правил батьківської поведінки в організації навчання

1. Сприяйте дитячій автономності (самостійності). Чим більше ви вимагаєте від дитини самостійноті в усіх сферах повсякденного життя, тим краще зможе ваша дитина працювати з почуттям відповідальності у шкільній сфері. Автономне (самостійне) навчання є тією метою, в напрямку якої ви маєте працювати, тому що самостійність є найважливішим елементом ефективного й тривалого процесу навчання. Хваліть свою дитину за самостійні дії, наприклад, за самостійне розпізнавання помилок.2. Якщо ваша дитина потребує допомоги, спонукайте її до того, щоб вона сама знайшла шляхи її розв’язання. Допоможіть їй завдяки підказкам, наприклад, вказівка на довідники, генерування правил, відгадування ребусів, що може сприяти розв’язанню проблеми. Але не подавайте саме розв’язання. Не спонукайте свою дитину тільки до одного шляху розв’язання.3. Дайте своїй дитині можливість попрацювати над матеріалом удома.4. Визнайте досягнення дитини. Хваліть (заохочуйте), а не докоряйте. Це краще, ніж ниття, нагадування та інші покарання. Звертайте увагу на те, щоб не обмежувати похвалу критикою («дев’ять», звичайно, чудово, але без двох помилок це могла б бути «дванадцятка»).5. Не ставте перед своєю дитиною завищених вимог, щоб вони не були суворішими за вимоги вчителя.6. Будьте, як вихователь, зразком у поведіні. Вимагайте від своєї дитини не більше, ніж від себе самого. Дитина, яка, наприклад, бачить своїх батьків за читанням, швидше сама почне читати, ніж дитина, батьки якої часто сидять перед телевізором.7. Говоріть позитивно про школу, вчителів та предмети. Вашій дитині досить того, що вона долає свої особисті упередження щодо школи.

Illustration

Дитина тікає в світ комп’ютера/інтернету. Як її повернути?

Інтернет-залежність: що це?Щоб зрозуміти цей термін – акцент слід зробити на слові залежність. Як зазначено в психологічному словнику, залежність – це нав’язлива потреба здійснювати певні дії, незважаючи на несприятливі наслідки. Тобто, дитина вже не контролює себе. У неї є об’єкт – комп’ютер/інтернет/гра і їй нав’язливо потрібно вступити з цим в контакт, щоб стало добре або не так погано.Дитині в ці періоди все одно на свою реальність. Вона її не відчуває. Вона випадає з неї. Її для неї не існує. Іноді мозок повертається в реальність, щоб задовольнити фізіологічні потреби тіла, а потім знову і «анреал» світ.Що відчуває така дитина? Найчастіше нічого. Вона перекриває свої почуття. Їй з певних причин стає все одно на них. Вона від них біжить.Про що вона думає? Вже точно не про реальність, не про відносини з кимось, не про те, що комусь або їй самій може бути погано і не про своє майбутнє. Думки опосередковані комп’ютером/грою/інтернетом.
Причини інтернет-залежності у дітейОсновна причина: дитині в реальному світі погано, в силу чого вона вибирає один із способів допомогти собі, піти в інший світ.Інші причини:● Кожного разу, щоб зайняти дитину або відпочити від створеного нею шуму, їй пропонувався гаджет;●  Коли дитина підходила з якоюсь проблемою, її або висміювали, або сварили, або не помічали, або частіше вставали на чужу сторону;● Коли дитина виявляла негативні емоції (злилася, дратувалася, ображалася) її сварили або соромили;● Дитину не вчили заповнювати реальність різними заходами і цікавими процесами;● Дитину рідко хвалять і дуже часто соромлять, сварять, висміюють;● Дитину не обмежували в часі при використанні гаджетів;● Дитина бачила, як дорослі весь свій вільний час проводять з гаджетами;● У сім’ї неблагополучна обстановка, батьки сваряться між собою, брати знущаються, присутнє непомірне вживання алкоголю і т.д.;● З дитиною не спілкуються по душам, не встановлюють близькі стосунки;● У дитини немає друзів і знайомих дітей, їй нема з ким грати у дворі, або її там кривдять і їй нема до кого звернутися за допомогою;● У дитини мало можливостей проявити себе чи відсутні реальні досягнення;● Можливо, у дитини дуже чутлива психіка і для неї не були створені умови в реальності, щоб вона відчувала себе комфортно, внаслідок чого дитина обирає віртуальний світ;● У дитини є комплекс щодо свого характеру або тіла, що сковує її, не дає бути собою, тоді вона вважає за краще залишатися вдома в комп’ютерному світі.
Як діяти батькам, чия дитина залежна від інтернету/комп’ютера/гри?Основний спосіб: поліпшити реальність дитини, щоб забезпечити її повернення зі світу мрій і подружитися з дитиною, налагодити контакт.1. Усвідомити і прийняти той факт, що дитина переживає кризу, їй потрібна допомога.2. Щоб повернути дитину в реальний світ – в цей світ слід внести зміни, а це вимагає сил і особливо часу.3. НЕ МОЖНА: різко повністю прибирати гаджети з життя дитини, кричати на не, сварити її, лякати наслідками, бити, замикати її десь, відвозити кудись насильно, насильно вести до психолога або давати подивитися відео, в якому йдеться про згубність комп’ютерної звички і т.д. Все це посилить основну причину залежності.4. Постаратися знайти сили, час і бажання, щоб допомогти поліпшити реальність дитини, щоб у неї з’явилося бажання повернутися в неї.По суті, потрібно ліквідувати причини залежності, які були вказані вище. А саме:Вигадувати дитині різні заняття, як вдома, так і поза ним. Водити в різні гуртки, на різні заходи, в різні секції і т.д. Відвідувати разом марафони, фестивалі, конкурси. Вдома вигадувати розваги (настільні ігри, змагання, інтелектуальні квести, розмови по душам, про мрії). Слід урізноманітнити реальність. Все це робиться у вільний час від комп’ютера, а не замість нього, щоб перехід був плавний і м’який, щоб САМА дитина вирішила проводити більше часу поза гаджетами;Частіше хвалити дитину за реальні досягнення (сама помила підлогу, допоміг батькові в гаражі, помив свій велосипед, приготувала сама бутерброд і т.д.) - «Як вправно у тебе виходить!», «Як вміло ти справляєшся з цим!», «Ти сам навчився?»;Ввести особистий час на спілкування з дитиною, рано вранці або перед сном. В цей час задавати питання і слухати, менше оцінювати, поправляти, засуджувати. Наприклад: «Як провів день?», «Що хотіла би робити цілий день?», «Що розлютило сьогодні?», «Що здивувало?» і т.д..Коли дитина приходить з проблемою, батькам корисно користуватися наступною тактикою:● вислухати мовчки;озвучити емоції/почуття дитини – «Ти, напевно, сильно розлютився на нього?», «Ти, напевно, образився?», «Це, можливо, тебе засмутило?» або просто «Ти злишся зараз – це помітно. Ти засмутився з цього приводу?»;● запитати, а яку допомогу вона хоче від вас. Просто, щоб ви вислухали або, щоб порадили, що робити. Наприклад, «Чим я можу тобі допомогти в цій ситуації?».Все це допомагає вибудувати емоційний зв’язок з дитиною, щоб дати її почуттям розкритися. Вона починає відчувати безпеку і прийняття.

© Автор: Марія Вишнякова

Корисні ресурси для батьків

Пам'ятка для батьків: «Діти. Інтернет. Мобільний зв'язок» МОННавчіть дитину захищатися: методичний посібникДитячий психологПідтримка батьків та дітей під час війниЮНІСЕФ: спільнота для батьків ViberПідтримай дитину TelegramКурс з медіаграмотності для батьківСупергерої FAST Viber4mama - ресурс для сучасних українських батьків

Дихальні вправи

Made with